Strona główna » Białko – przed czy po treningu?

Białko – przed czy po treningu?

przez dev5e2

Właściwa dieta jest kluczowa dla wszystkich osób aktywnych fizycznie, a także trenujących regularnie. Organizm przez wysiłek potrzebuje dodatkowej energii, którą w wielu przypadkach pobiera z białka. Jest to również główny budulec naszych tkanek. Będąc na siłowni można zauważyć, że wiele osób korzysta z proteinowych szejków. Jednak kiedy spożywać białko – przed czy po treningu?

Uzupełnienie diety o białko jest istotne dla każdej trenującej osoby. Można je przyjmować w różnej formie, jednak to właśnie koktajle proteinowe stały się najbardziej popularne. Jest to związane z łatwością ich przygotowania, komfortem spożycia, ale przede wszystkim przyswajalnością. Na przykład białko ze steka będzie przetwarzane kilka godzin, natomiast aminokwasy pochodzące z proteinowego szejka zostaną przyswojone znacznie szybciej.

Wprawdzie mówiąc białko można przyswajać zarówno przed, jak i po treningu. Najważniejsze jest jednak prawidłowe obliczenie dziennego zapotrzebowania na proteiny. Dla większości osób dobrym wyborem jest przyswajanie 2 gramy białka na kilogram masy ciała.

Białko przed treningiem

Mięśnie podczas treningu w pewien sposób ulegają uszkodzeniu, dlatego białko jest stosowane w celu zapewnienia organizmowi materiału budulcowego, pozwalając utrzymać ich stan. Co prawda proteiny nie zredukują bólu po ćwiczeniach, wspomogą regenerację za sprawą aminokwasów.

Białko przed treningiem najlepiej przyswoić z większym wyprzedzeniem, np. kilka godzin przed ćwiczeniami. Szejk jest odpowiednim rozwiązaniem dla wszystkich osób, które nie lubią wysiłku z pełnym brzuchem. Koktajl białkowy nie powoduje uczucia pełności czy wzdęć. Aminokwasy będą krążyły w krwiobiegu zarówno w trakcie, jak i po treningu.

Białko po treningu

Koktajl białkowy po treningu jest wskazany osobom, których celem jest budowa masy mięśniowej, chociażby w kulturystyce. Skomplikowane ćwiczenia są stresujące dla organizmu, dlatego warto dostarczyć mu dodatkowego budulca. To istotne, ponieważ np. zjedzenie posiłku po treningu nadal wiąże się z koniecznością odczekania czasu wymaganego do strawienia pożywienia.

Koktajl białkowy wyróżnia się dostępnością biologiczną, czyli jest lepiej wykorzystywany przez organizm niż proteiny z innych źródeł. Ponadto dodając wodę lub mleko do szejku zadbasz o właściwe nawodnienie, co jest szczególnie istotne w przypadku ciężkiego wysiłku. Proteinowy koktajl jest także wygodny, ponieważ wiele osób  po treningu nie ma czasu zadbać o większy posiłek, jeśli np. po siłowni trzeba iść do pracy.

Zastanawiasz się, ile białka po treningu przyswoić? Niestety nie ma na to recepty, ponieważ wszystko zależy od Twojego zapotrzebowania z uwzględnieniem aktualnej wagi, rodzaju ćwiczeń czy predyspozycji samego organizmu. Specjaliści sugerują, że najlepiej przyswaja się białko serwatkowe, ponieważ bardzo szybko się rozkłada, a ponadto dodając mleka zapewni się ciału zastrzyk kazeiny oraz dodatkowe białko z dłuższym okresem przyswajania.

Zostaw komentarz