Strona główna » Joga – podstawowe asany na dobry początek

Joga – podstawowe asany na dobry początek

przez dev5e2

Ostatnimi czasy można zaobserwować rosnącą popularność wschodnich praktyk związanych zarówno ze światopoglądem, ale też duchowością czy ćwiczeniami. Obecnie coraz więcej osób decyduje się na jogę, która jest doskonałą propozycją dla poprawy kondycji organizmu, ale też uspokojenia umysłu. W niniejszym tekście omawiamy podstawowe asany w jodze.

Asany – joga

Czym w ogóle są asany jogi? Mówiąc najbardziej ogólnie jest to nazwa na pozycje przyjmowane podczas ćwiczeń. Mają różne nazwy, jednak wszystkie podstawowe zawierają cząstkę “asana”. Natomiast z drugiej strony termin oznacza siedzenie, jednak w swoim założenia dotyczy ruchu umożliwiającego umysłowi osiągnięcie spokoju. Obecnie w jodze istnieją 84 asany i duża część z nich jest uznawana za istotną.

Joga – podstawowe asany

Podstawowe asany w jodze są świetnym wstępem do rozpoczęcia przygody z tą formą tak naprawdę relaksu, ale niekoniecznie wysiłku. Trzeba bowiem mieć na uwadze fakt, że joga nie jest wysiłkiem dla ciała, a ruch zwyczajnie sprzyja osiągnięciu spokoju. Na swój sposób joga jest często porównywana z medytacją.

Joga – asany (nazwy i wytłumaczenie)

Pozycja drzewa (Vrikshasana) jest idealna dla osób chcących wzmocnić plecy oraz nogi. Nazwa nawiązuje do drzewa nieprzypadkowo, ponieważ w tej asanie stoi się na jednej nodze, druga jest oparta stopą o udo. Ręce składa się na poziomie klatki piersiowej oraz wykonuje nimi ruch do góry.

Pozycja prosta (Sukhasana) to w zasadzie podstawa jogi i jest idealna do medytacji. Pozycją wyjściową jest siad skrzyżowany przy wyprostowanych plecach. Należy środek ciężkości oprzeć na kości ogonowej. Następnie trzeba wykonywać świadome oddychanie. Istnieje niewielka wariacja, to jest Parivrtta Sukhasana, czyli skręty w siadzie. Prawą dłoń umieść za kolanem prawej nogi (bez pochylania w bok), a lewą oprzyj na prawej nodze. Weź wdech i skręć ciało w prawo, utrzymując wyprostowane plecy. Po chwili wróć do pozycji wyjściowej i wykonaj ćwiczenie w drugą stronę.

Krowa/Kot (Bitilasana/Marjaryasana) – nazwa tej asany w jodze nawiązuje do zwierząt poprzez położenie ciała. Jest dobra na uelastycznienie kręgosłupa. Na podłodze oprzyj się na kolanach i dłoniach. Nadgarstki powinny znajdować się pod ramionami. Rozluźnij brzuch i wypnij pośladki w górę i wygnij się w lekki łuk (tak by pośladki i głowa były wyżej, a brzuch niżej). Następnie przyjmij pozycję kota, czyli dotknij podbródkiem klatki piersiowej i wygnij łuk w drugą stronę. Zmieniaj asany z jednej do drugiej kilka razy, oczywiście powoli i spokojnie, skupiając się na oddechu.

Pies z głową w dół (Adho Mukha Svanasana) – asana wzmacniająca ciało i energetyzująca. Najłatwiej do niej przejść z pozycji kota lub krowy. Podczas opierania się na dłoniach i kolanach wyprostuj zgięte nogi i wypnij pośladki do góry, Ciało powinno przypominać odwróconą literę V. Ciężar ciała powinien rozkładać się równomiernie, nawet jeśli nie uda Ci się wyprostować nóg w pełni (mogą być lekko zgięte). Utrzymaj pozycję przez kilka oddechów.

Sprawdź również

Zostaw komentarz