Strona główna » Trening siłowy – ile kalorii spala, co daje i ile powinien trwać?

Trening siłowy – ile kalorii spala, co daje i ile powinien trwać?

przez dev5e2

Coraz więcej osób decyduje się na trening siłowy, a zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym siłownie wypełniają się osobami ćwiczącymi. Dlaczego ta forma aktywności fizycznej cieszy się aż tak dużą popularnością? Jakie efekty można dzięki niej osiągnąć? Trening siłowy pozwala uzyskać spektakularne efekty, i to nie tylko mężczyznom, ale również kobietom, mimo że mają do niego nieco mniejsze predyspozycje. W tym artykule opowiemy, czym tak naprawdę jest i ile powinien trwać, by przyniósł Ci wymarzone efekty.

Co to jest trening siłowy i na czym polega?

Trening siłowy (oporowy) to wszystkie ćwiczenia, które mają na celu rozwijanie mięśni poprzez wykorzystanie ciężaru własnego lub zewnętrznego i spalenie tkanki tłuszczowej. Czy każdy może trenować w ten sposób? Tak! Jest to bardzo skuteczna metoda na wyrzeźbienie sylwetki i zgubienie zbędnych kilogramów, a także poprawę ogólnej wydolności organizmu. Zanim jednak przystąpisz do ćwiczeń, najlepiej będzie, jeśli skonsultujesz się z trenerem personalnym, ponieważ intensywność treningu, wykorzystywane podczas niego przyrządy i akcesoria powinny być dobrze dopasowane do Twoich możliwości. Każdy tego typu wysiłek fizyczny, jeśli nie jest dobrze zaplanowany i przemyślany, może wyrządzić więcej szkody, niż pożytku.

Na czym dokładnie polega zatem trening siłowy? Wykonujesz ćwiczenia (zwykle 4-6) w seriach, pomiędzy którymi robisz przerwy – długość zarówno ćwiczeń, jak i przerw zależy od rodzaju wysiłku, wykorzystywanego ciężaru oraz tego, czy pracujesz właśnie nad siłą czy wytrzymałością. Podstawowe metody to: full body workout (FBW – czyli ćwiczenia, które aktywizują wszystkie mięśnie), SPLIT (ćwiczenia na daną partię mięśni z wykorzystaniem ciężarów) i trening obwodowy (kilka lub kilkanaście różnych ćwiczeń wykonywanych jedno po drugim w kilku seriach).

Co daje trening siłowy?

Jak już zostało powiedziane, dzięki treningowi siłowemu możesz poprawić wygląd swojej sylwetki, schudnąć, a przede wszystkim – zbudować masę mięśniową, siłę i wytrzymałość.  To również świetna opcja dla osób starszych, które chcą zapobiegać słabnięciu ciała, co następuje z wiekiem – tego typu aktywność wpływa m.in. na zwiększenie gęstości kości. Może mieć on również funkcję leczniczą w przypadku osób zmagających się np. ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu. Ponadto poprawia ogólny stan zdrowia i samopoczucie. Cele treningowe mogą być różne, i to od nich tak naprawdę będzie zależał dobór konkretnych ćwiczeń.

Ile powinien trwać trening siłowy?

Im dłużej ćwiczysz, tym dłuższe będą musiały być treningi, aby przynosić oczekiwany efekt. Czas trwania ćwiczeń zależy też w dużej mierze od ich intensywności. Ogólnie przyjmuje się, że niezbyt intensywny trening powinien zająć Ci około 90 minut, na średnio intensywny – 60 minut, a bardzo intensywny – 45 minut. Długość ćwiczeń będzie też zależała od ich rodzaju i Twojego celu treningowego. Jeśli zamierzasz zwiększyć masę mięśniową, trening powinien trwać ok. 45 minut, zredukować tkankę mięśniową – 60 minut, wyrzeźbić sylwetkę – 40-60 minut.

Trening siłowy – ile kalorii spala?

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na powyżej postawione pytanie, ponieważ jest to kwestia całkowicie indywidualna i zależy od predyspozycji, wagi, budowy ciała i metabolizmu danej osoby. Można oczywiście korzystać z kalkulatorów dostępnych w internecie, nie są one jednak zbyt precyzyjne, dlatego też dużo lepszym pomysłem będzie zainwestowanie w profesjonalny zegarek sportowy lub opaskę, które będą w stanie dokładnie zmierzyć nasz wysiłek. To najlepszy sposób, by dowiedzieć się, ile kalorii spalasz podczas ćwiczeń i czy nie powinieneś zwiększyć ich intensywności, aby osiągnąć upragniony efekt.

Sprawdź również

Zostaw komentarz