Strona główna » Wydolność a wytrzymałość – jakie są różnice pomiędzy wydolnością a wytrzymałością?

Wydolność a wytrzymałość – jakie są różnice pomiędzy wydolnością a wytrzymałością?

przez dev5e2

Rozpoczynając pracę nad własną sylwetką, pewnie wielokrotnie spotkałeś się z takimi pojęciami jak wydolność i wytrzymałość. Są to słowa, które brzmią bardzo podobnie, jednak ich znaczenie jest zupełnie inne. Czy wiesz czym się różnią te dwa pojęcia? Sprawdź, czym są wytrzymałość fizyczna oraz wydolność tlenowa, i poznaj różnicę między nimi.

Wydolność a wytrzymałość – czym się różnią te dwa pojęcia?

Różnica pomiędzy wydolnością i wytrzymałością jest bardzo prosta do opisania. Wydolność określa bowiem potencjał organizmu do wykonywania wysiłku, natomiast wytrzymałość charakteryzuje stopień, w jakim możesz ten potencjał wykorzystać. Szersze opisy obydwu pojęć przedstawione zostały poniżej.

Czym jest wydolność fizyczna organizmu?

Wydolność fizyczna jest to umiejętność człowieka do wykonywania pracy fizycznej bez uczucia głębokiego zmęczenia oraz bez wyraźnych zmian w organizmie. Przy czym wykonywana praca musi być długotrwała lub ciężka. Ponadto wydolność fizyczna jest pewnego rodzaju zdolnością do szybkiej regeneracji po zakończonym wysiłku. Wyróżnić możemy wydolność tlenową – związaną z wysiłkiem trwającym dłużej niż 15 minut, oraz wydolność beztlenową, która wiąże się z bardzo intensywną pracą krótszą niż 30 sekund. Osoby, które posiadają dużą wydolnością fizyczną, mogą cieszyć się większą tolerancją na zmiany zachodzące w organizmie podczas intensywnego wysiłku niż osoby z niską wydolnością. Na wydolność mają wpływ takie czynniki jak:

  • rodzaj wysiłku,
  • zdolność transportu tlenu,
  • zdolność transportu substancji odżywczych,
  • umiejętność usuwania produktów przemiany materii
  • oraz sprawność procesów termoregulacyjnych.

Jak można kształtować wydolność fizyczną? Przede wszystkim należy zacząć ćwiczyć i zdrowo się odżywiać. Jeżeli chcesz natomiast wpłynąć na zwiększenie wydolności tlenowej, to zacznij pływać – to jedna z najlepszych opcji. Osoby, które posiadają dużą wydolność, mogą wykazywać wyższe odchylenia od stanu ogólnie przyjętej równowagi procesów fizjologicznych, nie przeszkadza im to jednak w tym, aby dalej wykonywać daną pracę. Można więc powiedzieć, że wydolność fizyczna określa  możliwości ustroju w zasięgu wykonywania aktywności fizycznej.

Czym jest wytrzymałość?

Jak już wiesz, wydolność a wytrzymałość to dwa zupełnie inne pojęcia – których nie można używać zamiennie. Wytrzymałość określana jest jako zdolność do prowadzenia wysiłku fizycznego z określoną intensywnością – przy czym skuteczność pozostaje na niezmienionym poziomie. Wytrzymałość uzależniona jest przede wszystkim od tego, w jakim stanie znajduje się wydolność organizmu. W zakresie rodzajów wytrzymałości wyróżniamy te posiadające charakter tlenowy oraz beztlenowy. O wytrzymałości tlenowej mówimy wówczas, gdy nie dochodzi do uwalniania kwasu mlekowego do mięśni podczas wykonywanej pracy – tego typu wytrzymałość można trenować w każdym wieku. Jeżeli chodzi natomiast o wytrzymałość beztlenową, to oznacza ona wykonywanie maksymalnie intensywnego wysiłku przez jak najdłuższy czas. W odróżnieniu od wytrzymałości tlenowej powinno się ją ćwiczyć dopiero po osiągnięciu określonego wieku.

W skład wytrzymałości wchodzą więc wydolność i indywidualne predyspozycje każdego człowieka. Jest ona bardzo istotna, gdyż korzysta się niej zarówno w sporcie wyczynowym, jaki i w życiu codziennym – dlatego należy o nią dbać w odpowiedni sposób. Dobrym przykładem wykorzystania wytrzymałości w życiu codziennym jest konieczność dogonienia odjeżdżającego tramwaju lub autobusu miejskiego – wówczas potrzebna będzie Ci dobra wytrzymałość. Ponadto zachowanie jej wysokiego poziomu gwarantuje Ci prawidłowe funkcjonowanie układów znajdujących się w Twoim organizmie. Wytrzymałość fizyczna nie zależy jednak tylko od prawidłowego funkcjonowania Twojego ciała, na jej poziom mają wpływ także osobowość oraz cechy psychiczne. Ponadto, podobnie jak inne zdolności motoryczne, wytrzymałość również może utracić swój poziom, kiedy nie wykonujesz odpowiednich ćwiczeń związanych z jej rozwojem.

Sprawdź również

Zostaw komentarz