Strona główna » Czy bieganie równa się chudnięcie? Efekty biegania

Czy bieganie równa się chudnięcie? Efekty biegania

przez dev5e2

Wiele osób, które chcą schudnąć, decyduje się na rozpoczęcie treningów. Wybór bardzo często pada na ćwiczenia aerobowe, a przede wszystkim bieganie. Nie ma w tym nic dziwnego, bo biegać można zacząć za darmo i w każdej chwili. Nie potrzeba żadnego karnetu czy specjalnego sprzętu, wystarczą tylko buty i wygodny strój. Jednakże niektórzy pomimo podjęcia się nowej aktywności nie widzą efektów w postaci utraty tkanki tłuszczowej. Czy odchudzanie przez bieganie zawsze jest możliwe? Aby poznać odpowiedź, należy najpierw zrozumieć, od czego zależy ilość tkanki tłuszczowej u człowieka.

Bieganie a chudnięcie – od czego zależy utrata tkanki tłuszczowej?

Każdy człowiek posiada inne zapotrzebowanie na energię. Jest ona wykorzystywana do poruszania się, ale także do podstawowych procesów zachodzących w organizmie. Źródłem energii jest spożywany pokarm. Czy ilość przyjmowanego jedzenia ma wpływ na Twoją masę ciała? Oczywiście! Jednakże nie chodzi tutaj o ilość jedzenia w sensie objętościowym, a ilość dostarczanej energii. Ludzki organizm nie lubi czegokolwiek marnować. Właśnie dlatego, jeśli dostarczasz mu więcej energii, niż wynosi jego zapotrzebowanie, organizm będzie magazynował ją w postaci tkanki tłuszczowej. Analogicznie, jeśli w ludzkim ciele wystąpi niedobór energii, to będzie on uzupełniany ze zgromadzonych wcześniej zapasów. Wobec tego w celu spalania tkanki tłuszczowej musisz doprowadzić do niedoboru energii, a jest to możliwe dzięki diecie lub ćwiczeniom.

To właśnie na tej zasadzie odchudzanie przez bieganie może być skuteczne. Podczas biegu zużywana jest energia, a jeśli wystąpi jej niedobór, zostanie on uzupełniony z tkanki tłuszczowej. Bieganie na odchudzanie może dawać naprawdę zadowalający efekt, ale nie ma gwarancji, że sama aktywność fizyczna spowoduje wygenerowanie deficytu energetycznego. Z tego względu warto połączyć wysiłek fizyczny z odpowiednią dietą. Kluczowe będzie ustalenie zapotrzebowania energetycznego. W tym celu możesz skorzystać z dostępnych w internecie wzorów lub jeszcze prościej – użyć gotowego kalkulatora.

Bieganie a brzuch – czy biegając można spalić tłuszcz z brzucha?

Ludzie bardzo często zastanawiają się, ile biegać, żeby schudnąć na brzuchu. Sprawa niestety nie jest taka prosta, bo istnieją ograniczone dowody naukowe na miejscowe spalanie tłuszczu. W praktyce należy przyjąć, że miejscowe spalanie tłuszczu nie istnieje. Pozwoli to uniknąć rozczarowania. Tkanka tłuszczowa jest w ludzkim ciele spalana równomiernie. Możliwe jest, że jakieś miejsce będzie miało jej więcej niż inne. Niestety, ale stoją za tym uwarunkowania genetyczne, na które człowiek nie ma wpływu.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile biegać, żeby schudnąć. Równie dobrze można biegać, ale nie stracić przy tym nawet kilograma. Brak zmian w nawykach żywieniowych będzie skutecznie utrudniał proces odchudzania. Przyjmuje się, że spalenie 1 kg tkanki tłuszczowej wymaga deficytu energetycznego wynoszącego 7700 kcal. Podczas biegania ludzki organizm spala około 62 kcal na każdy kilometr. Brak zastosowania diety redukcyjnej sprawi, że odchudzanie będzie niezwykle trudne. Co więcej, istnieje możliwość, że pomimo biegania wartość energetyczna Twojej diety nadal będzie przekraczała zapotrzebowanie. W takim wypadku, nawet biegając, można przybierać na wadze.

Jak skutecznie schudnąć?

Bieganie na odchudzanie będzie bardzo dobrym rozwiązaniem, pod warunkiem kontrolowania ilości spożywanych kilokalorii. Samo bieganie nie gwarantuje utraty masy ciała, dlatego, bazując tylko na nim, można być mocno zawiedzionym. Należy również zdać sobie sprawę, że treningi będą stanowiły tylko niewielki procent całego czasu na przestrzeni tygodnia czy miesiąca. Dlatego ważne jest, aby aktywnie spędzać wolny czas i unikać siedzącego trybu życia. Organizm spala energię podczas jakiegokolwiek ruchu, więc poza samym bieganiem, warto robić także inne rzeczy. Nawet codzienne małe wybory przyczyniają się do uzyskania wymarzonej sylwetki. Wystarczy tylko wybrać schody zamiast windy albo udać się do pracy rowerem, a nie samochodem.

Sprawdź również

Zostaw komentarz